jombalun.blogspot.com

Monday 15 August 2011

THE TONG 'TAIK' STORY by Hj Hadi Awang


aadduuhh .... pasai apa la depa mai dakap aku .... lani semua
kena Pakat Rasa...
Semua Keluar Tong
Alkisah maka diceriterakan kepada aku oleh seorang taulan blogger tentang kisah TONG TAHI (betul tak betul ceritera ni aku tak tau lah tapi tuan puan fikir la sendiri ) – tapi tak sedap nak sebut cara sebutan baku tu, sebut cara sebutan harian TAIK lebih sedap.

Kisahnya, rewind 30 tahun lalu. Pemimpin sebuah pertubuhan belia Islam yang besar berhasrat nak masuk politik dan beliau pada masa tu berada didalam DILEMA – nak join parti berlambangkan bulan ka atau parti yang ada keris bersilang. Pikiak pi, pikiak mai, si pemimpin tu buat keputusan nak berkeris, tak mau pi ke bulan. Alasannya nak cuci parti tu dari dalam – fight from within katanya. Dan antara response daripada para pemimpin utama parti bulan ialah, “awat la bodo sangat si Awang ni, nak pi masuk terus ke dalam tong taik tu buat apa, patutnya guna la paip, semboq bagi cuci dulu …....”, lebih kurang macam tulah katanya, tapi bukan la guna loghat utara tapi loghat orang Marang Terengganu.

Dan selama 16 long years, bak kata orang putih, si Awang berada didalam tong taik, sehingga naik jadi orang no. 2 didalam tong tu. Dan ttuuuppppp …... bila si Awang tu kena hambat keluaq dari tong taik, antara orang mula-mula yang memeluk si Awang tu ialah si pemimpin yang kata dia bodo dulu tu la. Tak sedar kah dia yang dipeluk tu ialah tong yang berisi taik selama 16 – ENAMBELAS TAHUN lamanya. Patutnya sebelum memeluk tong tu patutnya disimbah dulu dengan air paip ….... yang peluk tu satu cerita la … ada lagi orang-orang bermata sepet dan berbauk tapi tak bersarban datang menaiki roket berjabat salam dan berdakapan dengan si Awang ….. maka terpalit dan terbau TAIK lah semuanya hingga ke hari ini …... dan disebabkan sama-sama telah terpalit dan terbau maka ditubuhkanlah satu gerombolan yang dinamakan PR – PAKAT RASA taik.

Begitulah ceritera taulan ku yang ampunya kisah.

5 comments:

  1. Sedak sungguh ceghite mu wahai penulis upahang. Brapa pitih mu dapak? kalau setakak 50, 60 rial tu tok soh le dok membuak ceghite, dok bebalui mu tahu dok?

    Sekughe-kughenye, Hj Hadi sedor dia peluk oghe yang dok lame duduk dalang ton tahik seperti kate mu, tapi dah berusahe kelua. Tapi mu tu macang mane? brape lame lagi nok dudok dalang ton najih tahik tu. Kalau mu lopak kelua sekaghang, aku beto-beto tabik ke mu, aku bole peluk mu, kalau bau aku gi cuci diri.

    ReplyDelete
  2. Sahabat kita tu tak pernah masuk "tong tahhik" pun.. Maka tak perlu nak keluaq ler... Sebenar sdra kita tu cuma pinjam istilah yang gunapakai oleh para gerombolan yang paling pandai beri macam-macam gelaran kepada orang lain.. Bila gelaran tu terkena dan terpalit pada diri sendiri maka berfikirlah pulak bagaimana nak putarbelit fakta sepertimana lazimnya..

    ReplyDelete
  3. Keadaan sekarang ini susah nak cakap. Kedua-dua belah pihak sama-sama berkawan dan berparti dengan yang bermata sepet dan juga saudara-mara Si-Kitul yg masih beragama asal. Tak kira dipihak mana mereka berada, fi'il mereka ni sama saja ... dibelah dacing mereka untung dan dapat apa yg diminta walaupun ranap teruk didalam PRU dan di sebelah satu lagi yang tak berlambang pun mereka untung, dapat macam-macam jawatan bila negeri diperintah ... contonnya PP dan Perak sebelum ini. Yang rugi siapa .... semua tau kan ... yang MIM lah, siapa lagi. Jadi, cerita tong tahi atau tong taik kah tak ada beza yang rugi dan kehilangan apa yang kita ada sedikit demi sedikit ialah KITA ... mereka ini semua, sama macam Belanda minta tanah dan yang kena lari ke hlu pelosok negeri akhirnya ialah tuan-tuan tanah yag sedah kehilangan tanah dan juga kuasa .... hidup susah ... mati lagiiii susaaaah ........

    ReplyDelete
  4. JH Yip Management Sdn Bhd
    Suite 3.43, Kompleks Desa, Jalan Kepong,, 52100, Kuala Lumpur, WP Kuala Lumpur, 51200 Phone:03-6274 5352
    Ketua Belia MCA Gombak YIP JIUN HANN,
    Berkenaan bapa U (YIP KUM FOOK, MCA GOMBAK) bertiga, Empat Isteri dan kaya, itu hal U sendiri,
    Mengapa U cuba Menbangkitkan Nama NABI MUHAMMAD S.A.W. bagi menburukkan nama kebaikannya. U cuba ingat memalukan Muslim?
    Yip Jiun Hann, U bukan Muslim kami harap jangan menyetul hal Agama Muslim dan kebaikan NABI MUHAMMAD S.A.W.
    Kalau tidak kami akan ajar U seperti perkara yang terjadi di U.S.A

    Forwarded by Kong

    ReplyDelete
  5. Kini, Taman Desa Jaya, Kepong adalah satu berita yang sangat buruk kerana salah seorang ahli politik melakukan kerja kotor di Kuil Buddha dan membawa sistem politik bermain di kuil sehingga ahli masyarakat lari dan presiden Kuil ini (Samnak Sambodhi). ) ialah Datuk Yip Kum Fook yang merupakan bekas pengerusi MCA di Taman Daya , Kepong dan pengerusi MCA Gombak

    Lelaki ini (Datuk Yip) selalu menelefon polis untuk menangkap sami Buddha dan menutup pintu Kaabah untuk tidak membenarkan sami Buddha masuk untuk menginap, semua sami Buddha terpaksa menyewa hotel untuk seketika...Mr Tan dan Kelemahan Encik Wah pada hari itu, pasukannya, samseng dan dua anggota polis datang mengganggu Ven. Phra Piyadhamma (Pulau Pinang atau bekas CID dari Singapura)

    Sejak kejadian itu, ramai penganut meninggalkan kuil kerana di kuil, mereka melakukan perkara yang tidak baik, kini jawatankuasa mengambil sami Buddha Myanmar untuk berkhidmat kerana mereka tidak mengambil berat tentang masalah Kuil sebelum ini atau Datuk Yip Kum Fook...ini seorang yang sangat kotor kerana dia boleh menipu semua orang

    Kini Datuk Yip Kum Fook dan pasukannya akan menderita dan terluka kerana ramai yang tahu apa yang berlaku...ada yang ramai tidak suka Datuk Yip Kum Fook dan dia akan tahu apakah dosa terbesar dalam agama Buddha?

    Dikongsi oleh Ah Wah, Selayang Jaya

    ReplyDelete

Kalau tuan-tuan nak komen, komen le cara berhemah noo ....